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* ScienceFiction

* PlanningSymposion

* TossitsaDocumentation

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SURVIVAL KIT is a long-term artistic and educational experiment undertaken by students of the Athens School of Fine Art (Ανώτατη Σχολη Καλων Τεχνων) and the Akademie der Bildenden Künste, München with the participation of invited artists, lecturers and institutions.

At a time when the horizon inclines under the aspects of the crises, artistic research and collaboration allow to open new perspectives.

The aim of SURVIVAL KIT is to develop a shared theoretical understanding alongside sustainable infrastructures through concrete artistic exchange, research, and practice, positing new possibilities for a common future.

The program is funded by the DAAD.

Partnerships with Greek Institutions of Higher Education 2014 - 2016

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Basic Editing/edit SideBar

News And Analysis

Athens Report is an interactive documentary and installation project that collects and archives interviews, reports, photographs and graffiti of life and protest in athens during the greek debt crisis.


surprise, surprise: a study about the coverage of the so-called "Griechenlandkrise" in german media reveals it has been biased in most cases. (Article in german)


EYEBALLING D14


Das Magazin South as a State of Mind wurde 2012 von Marina Fokidis in Athen gegründet. Ab 2015 wird es temporär zum Magazin der documenta 14. Das South der documenta 14 ist ein Ort der Recherche, der Kritik, der Kunst und Literatur, der parallel zur Vorbereitung der Ausstellung entsteht und dabei helfen soll, Anliegen und Ziele zu definieren und zu formulieren. Das Schreiben und Publizieren, in all seinen Formen, wird ein integraler Bestandteil der documenta 14 sein, und dieses Magazin ein Vorbote dieses Prozesses.

Wie dieser Aufbruch vonstattengehen soll, lässt sich nach der ersten Ausgabe der neuen Documenta-Zeitung noch nicht so ganz genau sagen. In „South As A State of Mind“, der 2012 von der griechischen Kuratorin Marina Fokidis gegründeten Kunstzeitschrift, die nun zur publizistischen Plattform der Schau avancierte, spricht ihr Chef zwar davon, dass sich die „wirtschaftliche und humanitäre Krise in Europa verschärft“ habe. Und die griechische Kulturwissenschaftlerin Angela Dimitrakaki sorgt sich, dass die europäischen Massen trotzdem kein „radikales politisches Bewusstsein“ entwickelten. Das „Theater der Aktionen“, mit dem Szymczyk bei der Documenta die Betrachtung von „Artefakten“ ersetzen will, bleibt aber nur eine interessante Formel.

Attach:stencil1.jpg Δ

YOOO! Who is OI 18 AGENEIS? Do we know?

No unfortunately we do not know them... But it is like that: OI 18AGENEIS = Οι Ιθαγενείς = the indigenous

oh...but they just exoticised/nationalised themselves by calling themselves "indigenous"...

True...

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NEWS


Die Kanzlerin ist am Punkt der Unernsthaftigkeit angelangt. Die sogenannte Griechenland-Rettung war ein absurdes Spektakel. Angela Merkel hat die Politik zum Zirkus gemacht und ihre Zuschauer zu Clowns.


Alles muss raus! Die Griechenland aufgenötigte Privatisierungswelle orientiert sich am fatalen historischen Vorbild der Treuhand - deutsche Konzerne dürften zu den Hauptprofiteuren gehören

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Privatisierung: Fraport darf griechische Flughäfen betreiben Sie zahlen dafür 1,2 Milliarden Euro. Das ist gut ein Viertel dessen, was BER bisher gekostet hat. Zudem hatte Varoufakis erklärt, wie es zu dem Deal kam. Die Gläubiger zwingen Griechenlands Regierung, die 14 profitablen Flughäfen abzustoßen, aber die 30 unprofitablen müssen sie behalten und der Steuerzahler muss die dann subventionieren, weil das dann nicht mehr mit den Profiten der anderen Flughäfen bezahlt werden kann.


Athens and the Bankers The Greek crisis is often diminished to a simple story of Debt versus the People. Richard B moves between the symptomatic details of everyday life in Athens today and the deep history of the crisis to recover gleams of human possibility beyond the narrative of bad bankers and rad technocrats


http://hoho.18metzger.de/651-totes-meer-484/


Deuexit statt Grexit In Frankreich werden die Kritik und Unmut über Deutschland größer, offen wird der "Rauswurf der Deutschen" angesprochen

Germany, Not Greece, Should Exit the Euro

The latest round of wrangling between Greece and its European creditors has demonstrated yet again that countries with such disparate economies should never have entered a currency union. It would be better for all involved, though, if Germany rather than Greece were the first to exit.


The Brussels diktat: and what followed by Etienne Balibar, Sandro Mezzadra, and Frieder Otto Wolf

Syriza’s John Milios: “I will continue to fight against austerity”

Greece: The Struggle Continues. A definitive account of what has transpired over the last few weeks in Greece, and what’s next for Syriza and the European left

Slavoj Žižek on Greece: the courage of hopelessness

A Discussion of Syriza’s Referendum in the Current Crisis


STERN interview with varoufakis english and german


Deutschland du mieses Stück Scheisse T-shirts Rundgang Jahresausstellung Akademie der bildenden Künste München.


gregory palast : IMF's four steps to damnation After privatisation, step two is capital market liberalisation. Three is market-based pricing - a fancy term for raising prices on food, water and cooking gas. This leads, predictably, to step-three-and-a-half: what Stiglitz calls 'the IMF riot'. Now we arrive at Step Four: free trade, which Stiglitz likens to the Opium Wars.


Joseph E. Stiglitz : Greece, the Sacrificial Lamb But these policy debates are really about ideology and power. We all know that. And we understand that this is not just an academic debate between the left and the right. Some on the right focus on the political battle: the harsh conditions imposed on the left-wing Syriza government should be a war


Kritik an der geplanten Privatisierung von 14 griechischen Flughäfen, durch die Frankfurter Fraport AG . Der zuständige griechische Infrastrukturminister Christos Spirtzis: "Bei dieser Privatisierung soll der griechische Staat 14 gewinnbringende Flughäfen verkaufen, und die anderen 30 Flughäfen, die keinen Gewinn machen und subventioniert werden müssen, bleiben beim griechischen Staat. Das ist ein Modell, das so noch nirgendwo in Europa angewandt wurde. Das passt eher zu einer Kolonie als zu einem EU-Mitgliedsland."

  • Neoliberalismus: Gewinne privatisieren, Verluste sozialisieren!

Österreich will griechische Bahn - aber nur geschenkt


Attach:fedischkohlwerung.png Δ Δ | Johannes Fedisch : Merkels Kohlwerdung

stefanie carp : Sonne, Strand und Zorn


Yanis Varoufakis : Dr. Schäubles Plan für Europa Toxische Rettungsschirme, fatale Sparpolitik, massenhafte Privatisierungen


Ökonom Hickel : Die Megakatastrophe Grexit vermeiden Griechenland kann nur durch eine langfristige Streckung der Schulden und mit Programmen zur Stärkung der Wirtschaft und Bekämpfung der sozialen Armut aufgestellt werden


Das dritte Memorandum ist eine Garantie für eine rasch zunehmende Verelendung Der Künstler und Historiker Prinz Chaos II. war auf Griechenland-Reise. Ein Gespräch über "neue griechische Mythen" und die EU als "Völkerknast"


OXI! Aber wo ist der kommende Aufstand?
"Es herrscht Klassenkrieg, richtig, aber es ist meine Klasse, die Klasse der Reichen, die Krieg führt, und wir gewinnen." Eine mehr als deutliche Ansage, die Warren Buffett, 2015 der drittreichste Mensch der Welt, gegenüber der New York Times machte.


Yanis Varoufakis Sie haben uns in die Falle gelockt


Habermas: Deutsche Zuchtmeister haben politisches Kapital verspielt, das ein besseres Deutschland in einem halben Jahrhundert angehäuft hat


Ende der Freiheit: Polizei-Staat in Europa nimmt gespenstische Form an


Biennale Venedig : GERMONEY statt Germania auf dem deutschen Pavillion


Habermas, widely considered one of the most influential contemporary European intellectuals: “I fear that the German government, including its social democratic faction, have gambled away in one night all the political capital that a better Germany had accumulated in half a century,” he told the Guardian. Previous German governments, he said, had displayed “greater political sensitivity and a post-national mentality”. He said that by threatening Greece with an exit from the eurozone over the course of the negotiations, Germany had “unashamedly revealed itself as Europe’s chief disciplinarian and for the first time openly made a claim for German hegemony in Europe.”


American economist Paul Krugman: "Suppose you consider Tsipras an incompetent twerp. Suppose you dearly want to see Syriza out of power. Suppose, even, that you welcome the prospect of pushing those annoying Greeks out of the euro. Even if all of that is true, this Eurogroup list of demands is madness. The trending hashtag ThisIsACoup is exactly right. This goes beyond harsh into pure vindictiveness, complete destruction of national sovereignty, and no hope of relief. It is, presumably, meant to be an offer Greece can’t accept; but even so, it’s a grotesque betrayal of everything the European project was supposed to stand for."

https://twitter.com/hashtag/ThisIsACoup?src=hash


XF Manifesto Xenofeminismus. Eine Politik für die Entfremdung ----- Laboria Cuboniks


niemand weiß wie es ohne einen Schuldenschnitt gehen soll auch nicht der Herr Dr. http://www.deutschlandfunk.de/griechenland-schaeuble-spricht-weiter-vom-grexit-auf-zeit.694.de.html?dram:article_id=325529

  • dazu Alain Badiou:

http://www.deutschlandfunk.de/griechenland-in-avignon-warum-noch-fuer-europa-kaempfen.691.de.html?dram:article_id=325341


Das Freund Feind Denken ist zurück in Europa - "Der Grieche hat jetzt lang genug genervt." Da ist alles drin, was in dieser aufgeheizten Stimmung rund um die Griechenland-Krise an Auswüchsen zu finden ist: Eine ungeheure Abfälligkeit gegenüber einem Partnerland als "der Grieche". Die Überhöhung eines bauchfühligen Genervtseins zu einem Begriff politischen Handelns, weil der Grieche eben so nervt. Die politisch völlig sinnlose Ungeduld, sie sich im "jetzt lange genug" widerspiegelt. Da ist alles drin, was in dieser aufgeheizten Stimmung rund um die Griechenland-Krise an Auswüchsen zu finden ist: Eine ungeheure Abfälligkeit gegenüber einem Partnerland als "der Grieche". Die Überhöhung eines bauchfühligen Genervtseins zu einem Begriff politischen Handelns, weil der Grieche eben so nervt. Die politisch völlig sinnlose Ungeduld, sie sich im "jetzt lange genug" wider.


Die Bundesregierung hat an einem einzigen Wochenende siebzig Jahre Nachkriegsdiplomatie zunichte gemacht. Der Vorschlag eines vorübergehenden Austritts von Griechenland als Druckmittel während des Marathongipfels vom Wochenende war am Ende der Hebel für eine Kapitulation Griechenlands. Wolfgang Schäubles Taktik hatte einen großen Sieg errungen - ganz im Sinne von Michel Foucault, der die Politik in Umkehrung des berühmten Clausewitz-Zitats als "Fortsetzung des Krieges mit anderen Mitteln" verstand.


Varoufakis: '-" … Man bringt ein Argument vor, an dem man wirklich gearbeitet hat – um sicher zu sein, dass es logisch schlüssig ist – und dann schaut man in leere Gesichter. Es ist, als hätte man nichts gesagt. Was man sagt ist unabhängig von dem, was sie sagen. Man hätte ebenso gut die schwedische Nationalhymne singen können – das hätte die gleiche Antwort erhalten." -'


Goldman Sachs rules the world! : Krasses Interview darüber wie man aus untergehenden Ökonomien Geld macht







Show Me The Money: The image of finance, 1700 to the present


Capital and Community: On Melanie Gilligan’s Trilogy


(:galleria list="#brdtote" height=400 width=650 easing=galleriaIn transition=pulse autoplay=2000 :) Video

=> hierzu ein gut recherchierter Hintergrundartikel zu dem Foto mit den Leichen im Kühlschrank http://taz.de/!5205181/

Politaktion, keine PR-Aktion: "Das hier ist kein Theater, sondern Realität" "Die Realität ist grausamer, als es jedes Theaterstück sein könnte."

  • Künstler holen Flüchtlingsleichen nach Berlin. Merkel und de Maizière zur Beerdigung geladen. Ist diese Aktion also krass und pietätlos, Leichen quer durch Europa zu fahren, um sie in Berlin als künstlerischen Coup zu beerdigen? Oder ist die Politik krass und pietätlos, die ganz bewusst entschieden hat, das Rettungsprogramm "Mare Nostrum" durch das Abschottungsprogramm "Triton" zu ersetzen? Und sind die Medien krass und pietätlos, die nicht in der Lage sind, den Gleichklang von Kentern, Tod und Not zu durchbrechen? Braucht es, anders gesagt, solche Aktionen, die in gewisser Weise sogar in Leerstellen des Journalismus stoßen und Arbeit machen, für die andere zu faul oder zu feige sind?
  • VIDEO „Nach dem Willen des deutschen Innenministers sollten die Toten unsichtbar bleiben. Wir bringen sie ins Zentrum der Macht, dorthin, wo die Schießbefehle für den Europäischen Todesstreifen herkommen: in das Berliner Regierungsviertel.“
  • SZ Skandal oder ursprüngliche Form des Theaters?
  • TAZ Die ganze Woche über sollen in Berlin Begräbnisse von überführten Leichen stattfinden. Die Orte, so das Zentrum, werden nur kurzfristig bekannt gegeben, denn man rechne mit einem großen Polizeiaufkommen.
  • Vice Interview
  • http://www.politicalbeauty.de/

Angesichts der allgemeinen Malaise mit der gegenwärtigen politischen Lage - der Situation mit der europäischen Flüchtlingspolitik, den Umgang an den EU-Aussengrenzen sowie der Blockade gegenüber dem Versuch aus Griechenland Risse in den neoliberalen Block zu schlagen - gibt aus verschiedenen gesellschaftlichen Kreisen heraus den Versuch am Weltflüchtlingstag, dem 20.6, die träge deutsche Öffentlichkeit etwas anzustupsen und im Regierungsviertel ein Ereignis herzustellen für beide Themen gleichermaßen: Bleiberecht und Euro-Austerität. hier der genaue Wortlaut des Aufruf und alle Unterstützerinnen, um den Charakter besser zu vertehen: http://europa-anders-machen.net/aufruf


Wir sind hier, weil ihr unsere länder zerstört


PS: "Eine neue Welle der Gewalt gab es bei den Blockupy-Protesten in Frankfurt nicht" Grundrechte-Komitee über die neue schwarz-grüne Gesetzesinitiative aus Hessen zur Verschärfung des Demonstrationsrechts.


Privatvermögen: Zahl der Millionärshaushalte wächst um über 13 Prozent na dann ist ja alles gut...


Griechenland-Krise: Der Schuldenschnitt kommt in jedem Fall Gebärden sich die Griechen bei den Verhandlungen mit ihren Gläubigern als rücksichtslose Zocker? Nein, im Gegenteil, sie argumentieren bewundernswert stringent: Ohne Schuldenschnitt kann es keine sinnvolle Einigung geben.


"Wir haben es mit einer Krise der sozialen Reproduktion zu tun" Gabriele Winker über die "Care Revolution" und warum die Sorge-Arbeit im Kapitalismus zunehmend ein Problem darstellt


Change, Reform und Wandel, das Alphabet der politischen Psychotechniken: Es geht um die suggestive Sprache der neoliberalen Reformer, der inzwischen viele Begriffe ihres vormaligen Inhaltes beraubt hat. Aus dem "Wandel" von Rahmenbedingungen, etwa aufgrund der Globalisierung, würden "Reformen" nötig, aber dieses Change Management bedeutet, dass die beteiligten Menschen - also Mitarbeiter eines Unternehmens oder ein Lehrerkollegium - mit Psychotechniken mental umprogrammiert werden sollen, so dass sie Dinge, die sie möglicherweise aus guten Gründen ablehnen, nicht nur akzeptieren, sondern sich sogar zu eigen machen und anschließend selbst mitvorantreiben.


Wissenschaft und Barbarei gehen sehr gut zusammen Hans-Christian Dany besuchte Oswald Wiener in der Steiermark und sprach mit ihm über den eigenartigen Stillstand in Kunst und Wissenschaft im digitalen Zeitalter.


Die häufig gestellte Frage, was die Griechenlandhilfe die deutschen Steuerzahler bisher gekostet hat, ist schnell beantwortet: Nichts. [...] Teuer wird es erst, wenn Griechenland pleitegeht und die Kredite nicht mehr bedienen kann. Bis dahin verdient der Bundesfinanzminister sogar an der Griechenlandrettung: Seit 2010 hat er aus Athen Zinsen in Höhe von 360 Millionen Euro bekommen. --> hier

  • Insofern macht eine Verzögerung der Lösung der Krise für die EU "Sinn": Denn je länger die "Verhandlungen" dauern, desto länger zahlt Griechenland sinnlos Zinsen, ohne die Schulden reduziert zu kriegen.
  • ...und Varoufakis erklärt unermüdlich: wenn man bei einer Währungsunion nicht die Drachme entwerten kann, dann senkt man eben die Lohnkosten. Und die Lohnkosten sind um 38% gefallen in Griechenland. Aber die Exporte sind nicht gestiegen. Das war aber die Theorie, die Begründung. Wenn wir die Löhne senken, sinken die Herstellungspreise, dann exportiert Griechenland mehr, und dann können sie ihre Schulden abzahlen. Funktioniert nicht. Zudem kommen weniger Steuern rein, aber die Schulden werden nicht weniger.

Die Philosophin Barbara Muraca setzt auf eine Vielfalt von Gegenkonzepten zur heutigen Ökonomie. Sie plädiert für einen neuen, wachstumskritischen Fortschrittsbegriff, der mehr Selbstbestimmung und Kooperationen beinhaltet


Endgame in Hellas: Berlin setzt alles in Bewegung, um an Griechenland ein Exempel zu statuieren. Dabei gibt sich die Bundesbank "besorgt" über Sachzwänge, die von der Bundesregierung und den deutschen Funktionseliten erst geschaffen wurden. Denn selbstverständlich ist die dramatische finanzielle wie wirtschaftliche Lage, in der Griechenland sich befindet, in erster Linie auf die extremistische deutsche Austeritätspolitik und die Blockadehaltung Berlins zurückzuführen. Das geschlossene weltanschauliche Wahnsystem, das die deutschen Meinungsmacher im Verlauf der Eurokrise ausgebildet haben, macht es kaum noch möglich, hier einfach von Lügen oder Manipulationen zu sprechen.


Xenos, a documantary filmed close to the project space ONLINE form the 28.4 - 4.5


1. Science Fiction Festival in München - (dieses Wochenende)

2. Science Faction: Spitzel im Staatsauftrag - V-Mann-Land. Die Dokumentation gibt spannende Einblicke in eine geheime Welt und erzählt bislang unbekannte Details aus dem Leben ehemaliger V-Leute, die sich erstmals vor einer Kamera äußern.

3. Filmreihe im ICA, u.a. Liquid Sky


Kommentar zu dem heutigen EU-Sondergipfel "Kanonenbooten gegen Flüchtlinge":
"Triton" und "Poseidon" sind Missionen der europäischen Grenzsicherungsagentur Frontex. Die ist konzeptionell nicht dafür gedacht, Flüchtlingen zu helfen - ganz im Gegenteil. Das erklärte Ziel von Frontex ist es, Menschen daran zu hindern, in die EU zu kommen. "Triton" ist die Nachfolgemission der italienischen Operation "Mare Nostrum", bei der die Seenotrettung im Zentrum stand. Sollten die Ausgaben für "Triton" verdoppelt werden (von jetzt etwa 30 auf 60 Millionen Euro im Jahr), dann ist diese Mission immer noch nur etwa halb so gut ausgestattet wie "Mare Nostrum", die circa 110 Millionen Euro jährlich gekostet hat - wohlgemerkt finanziert allein von Italien. Das EU-Gesamthaushaltsbudget für 2015 umfasst etwa 146 Milliarden Euro. 60 Millionen Euro will man jetzt für "Triton" ausgeben. Mit anderen Worten: Die EU lässt sich eine Seenotrettung, die eigentlich keine ist, sondern eine militärische Abschreckungsmission, ungefähr so viel kosten wie ein Durchschnittsverdiener, der zufällig eine Cent-Münze in seiner Hosentasche findet und sie einem Bedürftigen in den Hut schnippt.(quelle)

In one year, in 2014 the large majority of deaths (3,072 deaths) occurred in the Mediterranean. When looking at numbers compiled over time, at least 22,400 people are estimated to have lost their lives trying to reach Europe since 2000. This means on average nearly 1,500 migrants died each year during this period. (quelle)


  • Für die Armen verboten: Der Kauf von Zigaretten, Alkohol, Eintrittskarten für Schwimmbäder, Kinos, Themenparks, Sportveranstaltungen etc. Der Gouverneur von Kansas muss nur noch unterzeichnen...



X Apartments in Athen eine kuratierte Schnitzeljagd führt in die Wohnzimmer und Hinterhöfe der Bewohner und erzählt die Geschichten dieser Orte und Menschen mittels interaktiver Kurzperformances. Athen mag nicht die schönste Stadt Europas sein, aber vielleicht das ehrlichste Antlitz dessen, was der Kontinent so zu bieten hat.


Vice Versa Portraits

MICHAEL BRYNNTRUP

12.03.15 - 16.03.15

Circuits and Currents, Project Space of the Athens School of Fine Arts

Notara 13 and Tositsa, Exarcheia

Internationally awarded film maker and professor Michael Brynntrup will come to Athens with a group of film students from the Braunschweig University of Art, Gemany. The workshop is based on collaboration in a 2-person-team. Each workshop participant will be working with an unknown person of the other university. By being limited to visual expression only, the participants will have to develop a strong visual language and narration. The workshop’s aim is the production of one silent moving images portrait by each participant.

The workshop is open to students of the Athens School of Fine Arts. Due to a limited number of participants please send and application via email at mail@circuitsandcurrents.info

Participants will need to bring:

• an own image recording device (digital video or photo camera, mobile phones with a camera mode, DSLR, etc.)

• the ability to edit the video footage into a film clip

• an editing device such as a laptop or tablet

The workshop is part of the activities by the Berlin-based network for contemporary silent film Moving Silence in Athens 2015. In the events the open platform wants to reconnect with the poetic qualities of the origin of cinema by introducing new aesthetics and technologies to an art form that has been kept silent for a long time. This year’s focus is on the topic of portraits in silent film.

Michael Brynntrup (b.1959 / Germany). Studied in Freiburg, Rome and Berlin. Master degree Fine Arts in 1991. Elektrography, Copyart, Photography, Film Video?, Netart and Video-Installations. Numerous international exhibitions and film / media art awards. Since 2006 Professor for Film Video? at Braunschweig University of Art. – The artist lives and works.

'-http://www.brynntrup.de http://www.hbk-bs.de/filmklasse-'

'- The workshop is supported by the DAAD, Hochschule für Bildende Künste Braunschweig (HBK), Fördererkreis of the HBK Braunschweig, Bürgerstiftung Braunschweig, Goethe-Institut Athens and Moving Silence.-'


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CURATING SERIES

NADJA ARGYROPOULOU

Tuesday 10. March, 19:00

Circuits and Currents, Project Space of the Athens School of Fine Arts

Notara 13 and Tositsa, Exarcheia

'''-Pollonius: Though this be madness, yet there is method in’t – William Shakespeare, Hamlet

I have nothing to say, only to show Walter Benjamin, Passagenwerk-'''

Is curating a work? a practice? a culture? the art of conversation? a game of chance and synthesis, political action, movement within ‘circuits and currents’, directing, archive, ritual, typology, responsibility, friendship, pedagogy?

How can a curatorial be realized in Greece today? abroad? at the provinces? with very little money? with no money? with a group of artists and curators or with one? in a farm, at a metropolis, in a museum, a school, a stable, at the street?

Are curators involved with specific artists, works, Foundations, markets? Do they work on distinctions and therefore with exclusions? Do they have obsessions? targeting? tactics? joy? Are they initiators or mediators (even middlemen)? Are they artists? or they do what artists can do better when interested? Is a curatorial complete without a catalogue, texts, the web, a social media agenda? Are the catalogues and texts, the web sites and posts, curatorials (without an exhibition)? Are there curatorial ‘tools’? Are “Ten fundamental questions of curating”, “Cultures of the Curatorial”, “The Culture of Curating and the Curating of Culture(s)” enough as far as bibliographies go? or we need to update?

Curator Nadja Argyropoulou will share some exampes-as-possible-answers on the above. By means of her personal experience and practice. Intersubjectively. With the help of images, archives and those present.

'-Nadja Argyropoulou works as an independent curator and art theorist based in Athens. She has a BA in Archaeology and History and an MA in Art History and Theory. She is working regularly with the DESTE Foundation of Contemporary Art, she has curated a large number of exhibitions, events and other interdisciplinary practices and has cooperated with entities like the Athens Biennale, the Palais de Tokyo (Paris), Family Business (New York and Paris), the Chalet Society (Paris), the Venice Biennale, the Greek Ministries of Culture and Foreign Affairs, Velvet magazine, The Greek Film Archives et. al. She has curated the marathonmarathon project with Hans Ulrich Obrist (2010) and cooperated in the research project “Collecting Architecture Territories” (GSAP -Columbia University & DESTE Foundation). She is a founding member of the collective “Saprophytes”, and writes texts on art and artists, in books and magazines, in Greece and abroad.-'


Attach:soundposterweb.jpg Δ


Noise as space for communication

Thalia Raftopoulou, Zafos Xagoraris

Monday 19. January, 12:00

ASFA, 8th Painting Masterclass

Peiraios 256, Ag. I. Rentis

Having the relation between the audible and the artistic as main point of interest, I will refer to approaches of listening as artistic practice and I will attempt to explore noise as a medium, as well as a necessity which provides the space for communication. The presentation will be directed towards exploring whether listening can reveal a space between private and public, within specific examples of sound works and samples from the urban, the domestic and the cyber space.

Thalia Raftopoulou (Born in 1980 in Athens, lives in Athens) has studied painting and interdisciplinary works of art and installations in the Athens School of Fine Arts (2006), and Public Art and New Artistic Strategies in the Bauhaus University-Weimar in Germany (MFA, 2010). She has worked in various contexts between different genres and disciplines experimenting with a multitude of media. Currently she is a Ph D? candidate in the Department of Art Theory and History of the Athens School of Fine Arts researching on sound and listening as artistic practice. She is currently a member of the project Φωνές/Fones, a group of visual artists and social scientists who explore the multiple ways in which sounds produced by living bodies are transformed into matter for thought and art making.

Zafos Xagoraris was born in Athens in 1963. He is associate professor at the Athens School of Fine Arts. He studied at the Athens School of Fine Arts and at the Massachusetts Institute of Technology. He received a Ph D? degree from the NTUA. His artistic work includes drawings, sound installations and interventions in public space.


I am sitting in a room...'' Sound Art, Sound Anthropology, Sound Studies

Panayotis Panopoulos

Thursday 22. January, 19:00

Circuits and Currents, Project Space of the Athens School of Fine Arts

Notara 13 and Tositsa, Exarcheia

Starting with the iconic work of American composer Alvin Lucier "I am sitting in a room", we will do a flashback to artistic, anthropological and theoretical approaches of sound and hearing. On this trip our guides will be artists and writers, anthropologists and theorists and some of our main stations will be the concepts of the soundscape, the audio object, the acoustic space, the sound envelope, the acousmatics, the acoustemology. The main aim is to highlight the fact that artistic, anthropological and theoretical incision in the field of sound continuously feedback. Αrt, anthropology and theory of sound constitute an inseparable continuum of creative questions, equivalent investigations and limbic experimentations.

Panayotis Panopoulos was born in Athens in 1967. He is teaching at the University of the Aegean. He studied pedagogy at the University of Athens and Social Anthropology at the University of the Aegean, where he received a doctorate in 1998. He has also been teaching at the University of Crete, at the Democritus University of Thrace and the Panteion University. His is researching the fields of anthropology and ethnography of sound.


sonic adventures in real time

Giorgos Konstantinidis aka voltnoi brege (drog_A_tek, the Erasers)

Tuesday 27. January, 19:00

Circuits and Currents, Project Space of the Athens School of Fine Arts

Notara 13 and Tositsa, Exarcheia

Giorgos Konstantinidis is presenting his work with drog_A_tek and the Erasers, individual work of the last 15 years and work by artists that influenced him through out these years.

drog_A_tek is a flexible musical band re-inventing itself at each meeting; a mixed and eclectic set of improvisation disorder, formed in 2001 in Athens. It records moments in real-time and produces temporary audiovisual environments. Uses, acoustic, electric and digital musical instruments, typewriters, technology garbage and other objects, frequencies, images, recorded files / soundscapes with which they manufacture small public fragmentary narratives. drog_A_tek evolve their performances beyond all rules of use of materials. Emit and receive known / unknown narrations and ephemeral desires .They print music, posters, stickers, write on walls and on the internet.

The Erasers is an artist group based in Athens and Berlin, founded in 2006 with the aim to expand the boundaries of theater through audiovisual hybrid performances.Their performances include stage performance, cinema in real time, text, video, audio and web based projects in order to narrate stories for the modern man of the 21st century. The combination of such different elements is a challenge of researching a new audio-visual language. The group aims to create an overall experience, an "open" work of art in which the audience can get involved having the freedom of interpretation.

www.facebook.com/drogatekofficial?fref=ts

www.theerasers.org

www.facebook.com/the.erasers.gr?ref=hl

www.youtube.com/user/drogatekmusic

Giorgos Konstantinidis is founding member of drog_A_tek and of the audiovisual formation The Erasers. He has written music for film and theater and has presented audiovisual installations in galleries and international festivals.


Sound / Trace

Nektarios Pappas

Monday 2. February, 12:00

ASFA, 8th Painting Masterclass

Peiraios 256, Ag. I. Rentis

While traces of the written text and image date back thousands of years in human history, traces of recorded sound are very recent and mostly concentrated in the last two centuries. In this lecture we will attempt a flashback to the means of sound recording and playback along with their image. From the music box to digital recording, the sound is recorded by different methods and in different materials depending on the technological and economic developments of the time. What is their current form? What is the social and economic dimension of the recordings? What is their relationship with art? Finally, through concrete examples we will elicit responses and concerns regarding the role of recordings both as autonomous works of art and in combination with the visual and performing arts.

Nektarios Pappas is a student at ASKT. He has worked at discography and music industry for several years (vinyl microstore, pop art records, vm radio, yuria festival). He is also a graduate of the Sociology School of Panteio University.


Listening practices and sonic storytelling

Nikos Bubaris

Thursday 5. February, 19:00

Circuits and Currents, Project Space of the Athens School of Fine Arts

Notara 13 and Tositsa, Exarcheia

Practices of listening are fundamental for the development of sound culture,that is for the modes that the subjects sense, think and act through sound. In the first part of the presentation we discuss listening as an interface between people and the environment (natural, urban, technological, historical). Such contact is a dynamic one, as it is constantly differentiated in time activating cognitive and sensory functions of the listener in relation to the evolving socio-cultural processes. As listening practices are intertwined with the practices of sound production, in the second part of the presentation we will focus on the dramaturgical use and functions of sound on Sound Art and on various fields of sound design. In sonic strorytelling, sound is not only a distinctive mode of expression but it is also a character that induces action.

Nikos Bubaris is Assistant Professor at the Department of Cultural Technology and Communication, University of the Aegean. His scientific and research interests lie in the field of cultural theory and media theory with emphasis on sound theory and sound design as well as in multimedia and user interface design. He has presented soundscape compositions, installations and digital media projects in cultural and artistic exhibitions and events.


Voice - o - graph

Panos Charalampous

Thursday 12. February, 19:00

Circuits and Currents, Project Space of the Athens School of Fine Arts

Notara 13 and Tositsa, Exarcheia

''“…Are we not touched by the same breath of air which was among that which came before? is there not an echo of those who have been silenced in the voices to which we lend our ears today?...”

Walter Benjamin, “On the Concept of History”''

POST-MORTEM

The program with the general title voice-o-graph aims to document - as an obituary - all human voices, without exception, believing at any time and moment - right now - in a resurrection without messianic awaiting, without biblical brightening but as sympathetic actions of re-enactment – updating. With the help of peaks ...., the thorn of the rose, the bicuspid of a tiger, the claw of the predator, the leaf of an amaranth, as turn table needles, amplifiers and loudspeakers, animates the recorded voices (vinyl records, audio tapes etc.).

Panos Charalambous is the Rector of the Athens School of Fine Arts. Born in 1956, he has studied at the Athens School of Fine Arts (1983-1988) in the class of N. Kessanlis.


Sound Editing Workshop

Nikos Arvanitis

Tuesday 3. February, 18:00 – 21:00

Monday 9. February, 18:00 – 21:00

Tuesday 17. February, 18:00 – 21:00

Circuits and Currents, Project Space of the Athens School of Fine Arts

Notara 13 and Tositsa, Exarcheia

The workshop is meant to provide an introduction in techniques and software applications for sound production and editing with the use of computers.

The workshop is addressed to students of the Athens School of Fine Arts. Due to a limited number of participants please send and application via email at mail[at]circuitsandcurrents[dot]info

Nikos Arvanitis (b. 1979, Athens, GR) studied at the Academy of Fine Arts, Vienna and at the MFA course "Public Art and new artistic Strategies" at the Bauhaus University of Weimar with scholarships from the DAAD (German Academic Exchange Service) and the A. S. Onassis Public Benefit Foundation. Arvanitis through his work, sound- and video installations, sculptures, drawings and public interventions, deals with moments in culture that hinge on thrill and disorder, exploring the force that drives our contemporary communities.


circuits+currents | Notara 13 & Tositsa, Exarchia | 106 83 Athens, Greece

Talk with Andri Michael

09.01.15 at 18:00 Picasso, Duchamp and the story of an ongoing juxtaposition

10.01.15 at 18:00 Jeff Koons and the transcendence of the juxtaposition of Duchamp and Picasso

On January 9th and 10th of 2015 Circuits and Currents project space will host Androula Michael’ lectures about Picasso and Duchamp, their artistic works, the juxtaposition of their artistic practices as well as the transcendence of this juxtaposition.

On Friday 9th of January, Mrs. Michael will present a historical recursion of the work of both artists and set the base of the juxtaposition of their artistic practices in a lecture entitled ‘’Picasso, Duchamp and the story of an ongoing juxtaposition’’.

On Saturday 10th of January, through the example of Jeff Koons, will suggest the confutation of the aforementioned juxtaposition.

Androula (Andri) Michael is Associate Professor of Contemporary Art at the University of Picardy: Jules Verne. She lives in Paris and works in Amiens.


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19.12.14 - 23.12.14 Animated Shorts

FESTIVAL

The festival focuses on showing animation short movies . Friday 19. December, 19:00 :“Greek animation – 70 Years Anniversary: 1945-2015″ Aggelos Rouvas Saturday 20 December, 18:00 :“Stop Motion workshop” Joan Zhonga Sunday 21 Dcember, 18:00 “Animated Documentary” Panagiotis Rappas Monday 22 Δεκεμβρίου, 19:00 :“Movies with VFX using “ Georgios Cherouvim Tuesday 23 December :Animation screening

 During the Festival will take place screenings of the follow animated short movies

Blue- Myrto Vratsanou

Chessociety- Katsamperi Nikoleta

Three Cheap Stories And One True Love- Lykourgos Porfyris

If you let me in – Tsagkaropoulou Antigoni

Summer Pals Camp – Silena Nikolopoulou , Smaragda Magkoy

Tell me your secret –Eleni Tsamadia

11 – Lena Stamatopoulou

The Ordeal -Kathrine Avraam

Alosis – Georgios Cherouvim

Debris (The Island) – Elli Petridi Spyros Kapogiannopoulos


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22.11.14 August Sander

ELENI MOUZAKITI

Eleni Mouzaki will present a lecture on August Sander’s work at 18:00 (the lecture is in Greek).

Το έργο του August Sander (1876-1964) συγκαταλέγεται στις κορυφαίες στιγμές της ιστορίας της φωτογραφίας. Eνταγμένο στην πολύπλοκη και ταραγμένη πολιτική κατάσταση της περιόδου της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης δίνει επίσης εξαιρετικές αφορμές για συζήτηση των στρατηγικών νοηματοδότησης και ερμηνείας των καλλιτεχνικών έργων της περιόδου. Με επίκεντρο τα πορτρέτα των ανθρώπων της περιόδου που με συστηματικό τρόπο παράγει ο φωτογράφος ήδη από την πρώτη δεκαετία του αιώνα και τα οποία μπορούν να διαβαστούν ως προδρομικές εκφάνσεις του Νέου Πραγματισμού (Neue Sachlichkeit) της δεκαετίας του 1920 θα εντάξουμε τον Sander στο ιστορικό και καλλιτεχνικό πλαίσιο της περιόδου που ξεκινά στις αρχές του 20ου αιώνα και φτάνει μέχρι και την μεταπολεμική περίοδο. Θα συζητήσουμε για το ζήτημα της προσωπογραφίας, θα παρακολουθήσουμε τη δεξίωση του έργου του μετά τον πόλεμο και θα ιχνηλατήσουμε τους απόηχούς του στη σύγχρονη φωτογραφική δημιουργία.


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 Sound – Noise – Music- Silence

anthropological approaches of sound and aesthetics

Τρίτη 16 Δεκεμβρίου , 18:00

 Dana Papachristou and Giorgos Samantas 

Music as an eminently self-referential sign system has been incorporating non-musical elements for over a century (such as noise, pre-recorded and processed sound material, silence, field recordings) in the attempt to include reality, rather than to plainly represent, depict and describe it. We will sketch a distinction between sound and music within contemporary artistic practice, through the anthropological approaches of sound and the predominant aesthetic theories, investigating the artistic intention together with modes of public perception.

Η μουσική, ως ένα κατεξοχήν αυτοαναφορικό σύστημα σημείων, εμπερικλείει πλέον, εδώ και πάνω από έναν αιώνα, εξωμουσικά στοιχεία (θόρυβο, ηχογραφημένο – επεξεργασμένο ηχητικό υλικό, σιωπή και αυτούσιες ηχογραφήσεις πεδίου) σε μία απόπειρα ενσωμάτωσης της πραγματικότητας σε προέκταση της αναπαράστασης, απεικόνισης και περιγραφής της. Μέσα από μια ανθρωπολογική προσέγγιση του ήχου και των, μέχρι σήμερα, αισθητικών θεωριών, θα επιχειρήσουμε να διακρίνουμε τα όρια μεταξύ του ήχου και της μουσικής στη σύγχρονη καλλιτεχνι κή πρακτική, διερευνώντας την πρόθεση από την πλευρά των καλλιτεχνών και τον τρόπο πρόσληψης από το κοινό.


INAUGURAL GROUP SHOW : How to Project and Spell 28.11.14 - 10.12.14

(:galleria list="#projectspell" height=450 width=600 easing=galleriaIn transition=pulse autoplay=2000:)


Election day live: Exit polls show decisive win for Syriza

LIVE COVERAGE OF THE ELECTIONS BY the press project

http://www.thepressproject.net/article/71946/Election-Countdown-Live-Blog


Useful online media links:

English:

http://www.thepressproject.net/

http://www.stokokkino.com/

http://www.analyzegreece.gr

http://left-flank.org/

Deutsch:

http://blockupy-goes-athens.tumblr.com/

http://www.mosaik-blog.at

https://www.facebook.com/griechenlandentscheidet?fref=nf


Tschüss Ευρώ! Hallo Δοἲτσε Μάρκ!


Extrem egoistisches Verhalten gegenüber den verschuldeten Ländern Südeuropas wirft Thomas Piketty im Gespräch mit Kerstin Krupp Deutschland und Frankreich vor. Ihre eigenen Schulden haben sie nie zurückgezahlt, sondern mittels Inflation gesenkt: "1945 erreichte die Schuldenlast dieser Länder 200 Prozent des Bruttoinlandsprodukts - fünf Jahre später waren sie quasi schuldenfrei. Hätten sie die Verbindlichkeiten allein mit ihren jährlichen Überschüssen begleichen müssen, würden sie noch heute zahlen. Stattdessen konnten sie in den Wiederaufbau investieren. Gerade diese zwei aber diktieren nun Südeuropa, seine Verbindlichkeiten samt Zinsrate


Athens v Munich: why homelessness hits rich cities as hard as poor ones. In Athens, it’s caused by an economy in crisis; in Munich, by an economy that’s booming. The result, though, is the same – a worsening homeless problem that doesn’t reflect a city’s wealth


GREEK NEWS & ANALYSIS in greek and english: http://www.thepressproject.net/


Anarchistisches Radio: Aktivismus und Widerstand in Athen

  • Auf der Basis von Interview-Ausschnitten stellen wir antirassistische und queer-feministische Gruppen in Athen vor, ihren Widerstand gegen die staatliche Krisenpolitik, steigenden sozialen und institutionellen Rassismus, Sexismus und Homophobie. Diskutiert werden Fragen von Vernetzung, gesellschaftlichem Wandel, Herrschaft und Widerstand.

Griechenland wieder vor der Pleite? : Die Troika setzt der Regierung die Pistole auf die Brust, es wurden kaum Reformen durchgeführt, nur übertriebene Steuererhöhungen und Ausgabenkürzungen. Erneut erhielt die Regierung von Antonis Samaras einen Dämpfer durch die Kreditgebertroika.


folgendes ist ziemlich krasser shit und zeigt welches desaster internationale abkommen und (geheime) gerichte anrichten und anrichten werden, denn das greift um sich. zb will vattenfall die brd verklagen zwecks gewinnausfällen wegen "atomausstieg" etc :

und hier der besser reherchierte artikel, fragt man sich wer der souverän eigentlich ist:


http://www.thepressproject.net/article/57670/What-you-should-know-about-Greeces-present-state-of-affairs--an-update |

  • There are 10 million Greeks living in Greece (and falling fast due to migration), ‘organised’ in around 2,8 million households that have a ‘relationship’ with the Tax Office. Of those 2,8 million households, 2,3 million have a debt to the Tax Office that they cannot service.
  • 1 million households cannot pay their electricity bill in full, forcing the electricity company to ‘extend and pretend’, thus ensuring that 1 million homes live in fear of darkness at night while the electricity company is insolvent.
  • Of the 3 million people constituting Greece’s labour force, 1,3 million are jobless.
  • Of the 1,3 million jobless only 10% receive unemployment benefits. The rest must fend for themselves.
  • Of those who work in the private sector 500 thousand have not been paid for more than three months.
  • Contractors who work for the public sector are paid up to 24 months after they provided the service and pre-paid sales tax to the Tax Office.
  • Half of the businesses still in operation throughout the country are seriously in arrears vis-à-vis their (compulsory) contributions to their employees’ pension and social security fund.

Folgen der Sparpolitik: Säuglingssterblichkeit in Griechenland steigt um 43 Prozent


Griechenland: Mehr Schmiergelder als Schulden? deutsche firmen bei korruption ganz oben


Schuldenkrise in Griechenland - An den Menschen vorbei Von den 207 Milliarden Euro an Hilfskrediten, die die Euro-Partner und der Internationale Währungsfonds (IWF) bisher nach Athen überwiesen haben, kamen fast 160 Milliarden nicht den griechischen Bürgern zugute, sondern den Banken und Kapitalanlegern im In- und Ausland.


Mehr als 20 Prozent billige Arbeitskräfte Nur in sechs europäischen Ländern ist der Anteil schlecht bezahlter Arbeitnehmer höher als in Deutschland


Flugschrift "Griechenland: was tun?" von Karl Heinz Roth - 22.12.12

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